”Det kanske låter futtigt att skylla på vädret, men man måste se hur det har sett ut och det märks inte bara på tågtrafiken utan även på annat”, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till Dagens Nyheter.

Bara i juni fick SJ in 52.500 krav på ersättningar angående tågförseningar. Under hela andra kvartalet har sammanlagt 105.00 ärenden inkommit enligt tågbolaget.

Totalt har SJ betalat ut 22 miljoner kronor till resenärer fram till och med juni, vilket är den högsta summan sedan 2012.

Och summan lär stiga när siffrorna för juli släpps.

Enligt Tobbe Lundell handlar den stora mängden ärenden till största del om vädret, men också om en ändring i EU-lagstiftningen 2016 och infrastrukturella problem.

Han hävdar att många förseningar inte orsakas av SJ själva utan av andra parter men att branschgemensamma pågår för att lösa problemen.

Trots förseningar ökade antalet resenärer i andra kvartalet. Men Tobbe Lundell är bekymrad över den rådande situationen.

”Vi ser väldigt allvarligt på det och har stora utmaningar att återupprätta förtroendet. Vi har full förståelse för att våra resenärer blir tveksamma och undrar om det är hållbart att resa med tåg. Men jag vill vara tydlig med att våra tåg inte är byggda för att klara den enorma värmen och torkan under så lång tid”, säger han till DN.


Publicerad: den 10 augusti 2018