Inför resan - vanliga frågor

Vi är ett resvant folk. Men ibland kanske vi gör det lite för enkelt. Det är lätt att glömma en del detaljer. Här nedan har vi samlat lite information och vanliga frågor. 

Har du frågor om reserestriktioner i olika länder? Du kan läsa mer på Sweden Abroad 

Från 01APR16 måste alla passagerare inneha ett e-pass vid resa till eller via USA enligt Visa Waiver Program (VWP) samt inneha en godkänd ESTA-ansökan. Ett e-pass, som har en särskild symbol på passets framsida, är en säkrare typ av pass med ett inbäddat elektroniskt chip. E-passet utfärdas av behörig myndighet och måste uppfylla internationella normer för säkerställande och lagring av information om innehavaren. Passen kommer att kontrolleras manuellt på flygplatsen.

• Du måste ha ett maskinläsbart pass som ska vara giltigt under hela din vistelse i USA.

•Om du inte har ett maskinläsbart pass, eller om din planerade vistelse kommer att överstiga 90 dagar, måste du skaffa ett amerikanskt visum före avresa.

USA har infört noggranna regler för besökare. Detta på grund av det säkerhetsläge som råder.

Som svensk medborgare är man befriad från att behöva söka visum.

Men du måste ändå göra en förenklad registrering för inresa. Så kallad ESTA-registrering.

Du gör det via internet mot en kostnad och måste göras i god tid före resan, dock senast 72 timmar innan planerad ankomst till landet.

ESTA-registrering nödvändig. Klicka här för att registrera dig. Ha ditt kreditkort till hands.

 

Olika regler gäller för andra länders medborgare. Hör med oss om du inte är svensk medborgare.

När du vill boka din resa till USA är det bra, om du redan från början kan uppge följande detaljer ur ditt pass:

  • Var är passet utställt.
  • När är passet utfärdat.
  • Passnummer.
  • Ditt födelsedatum.
  • Passets sista giltighetsdag.
  • Ditt namn exakt som det är skrivet i “datatexten” längst ner på fotosidan.

Dessa uppgifter måste finnas med i bokningen för att biljetten ska kunna aktiveras till giltig färdhandling.

Observera att dessa uppgifter behövs även om du bara mellanlandar i USA för vidare färd till annat land.

Nytt från april 2012 gäller att uppgifterna även krävs bara man flyger över USA-territorium, oavsett om man landar där eller ej.

Det är också bra om du kan uppge fullständig adress för din första övernattning i USA. Det underlättar vid incheckningen på flygplatsen om den uppgiften finns i din bokning

Svenska medborgare berörs

Från och med den 15 mars 2016, måste medborgare från länder som inte behöver visum till Kanada, registrera ett så kallat Electronic Travel Authorization (eTA) innan ankomst till, eller transitering genom Kanada.

eTA liknar ESTA-rutinen. Resenärer ansöker individuellt på nätet. Det kostar 7 CAD, och kan betalas med Visa, Mastercard eller American Express. eTA gäller i 5 år.

Mer information finns på eTA-sidan med videopresentation och anvisningar.

Det är viktigt att du i god tid före avresa kontrollerar vad som gäller i fråga om visum för det eller de resmål du kommer att besöka. Observera att det i vissa fall kan krävas visum även vid mellanlandning i ett land.

På Polisens hemsida eller visumservice kan du kontrollera om du behöver visum samt passregler. Dessa tjänster tillhandahålls av andra företag än NEX Resebyrå och vi ansvarar inte för den information som lämnas där. Om du är osäker bör du kontrollera med respektive lands ambassad.

Utrikesdepartementet har en bra sida för frågor som gäller säkerhet, visumfrågor och annat.

Om UD avråder från resor till ett visst land, eller viss region, innebär det att försäkringar kanske inte gäller.

Här hittar du Utrikesdepartementet.

Först och främst: 

När du tillfälligt vistas i ett annat EU/EES-land eller Schweiz har du rätt till nödvändig vård på samma ekonomiska villkor som invånarna i landet. För att få det behöver du ett europeiskt sjukförsäkringskort (EU-kort). På resor inom Norden behöver du dock inget kort. 

I länder utanför EU/EES och Schweiz har du med några undantag inte rätt till vård. För att få ersättning för sjukvårdskostnader i de länderna behöver du en privat reseförsäkring skriver Försäkringskassan på sin sajt. 

EU-kort kan du kostnadsfritt beställa här.

Kompletterande reseförsäkring 

Reser du i jobbet? Har ditt företag försäkrat dig? Om inte finns det möjlighet att köpa ett heltäckande skydd, du kan teckna olika typer av tilläggsförsäkringar hos oss.

Vi samarbetar med ERV, välkänt och etablerat sedan decennier. Läs mer på nedan länk, önskad försäkring går att köpa genom NEX Travel.

Tjänstereseförsäkring och expatriatförsäkring för företag | Europeiska ERV

Resklar – App från Utrikesdepartementet.
Bra information för din utlandsresa

Utrikesdepartementet erbjuder en kostnadsfri app till din smarta telefon.

Appen är sammansatt av information från både ud.se och från alla utrikesambassaders hemsidor. Det handlar om råd och tips inför din resa. Den innehåller också upplysningar som kan vara bra att ha när du väl befinner dig på resmålet och något oförutsett händer.

Du får också råd om visum, vaccinationer och annat som du bör tänka på före resan.

En checklista där du bockar av allt det du behöver för din resa finns också.

Appen heter UD resklar och den hämtar du från din vanliga app-butik.

Vad du har rätt till när du drabbas av försenat flyg beror bland annat på vad som orsakat förseningen, hur försenad du blir till din slutdestination och flygsträckans längd.

När gäller reglerna?

Inom EU finns regler för vad du som flygpassagerare har rätt till vid försenat flyg. Du omfattas av reglerna när:

  • du flyger från en flygplats inom EU
  • du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz.
  • Reglerna gäller inte när du reser gratis eller till reducerat biljettpris som inte är tillgängligt för allmänheten. Däremot gäller de när du reser med bonusprogram eller liknande.

 

Rättigheter vid försenat flyg

Rätt till information om dina rättigheter vid försening på minst 2 timmar

När du drabbas av en flygförsening på minst två timmar ska flygbolaget alltid informera dig om vilka rättigheter du har som flygpassagerare. Den informationen ska flygbolaget dela ut på plats.

Rätt till gratis mat och dryck vid försening på mer än 2 timmar

Flygbolaget ska se till att du gratis får ringa två samtal eller skicka två meddelanden samt erbjuda dig gratis mat och dryck i förhållande till väntetiden när:

  • förseningen är 2 timmar eller mer för flygningar som är kortare än 1 500 km
  • förseningen är 3 timmar eller mer, för längre flygningar inom EU och för andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km
  • förseningen är 4 timmar eller mer för flygningar som är längre än 3 500 km och utanför EU

Rätt till gratis övernattning på hotell vid försening till nästa dag

Om ditt flyg blir försenat till nästa dag ska flygbolaget stå för övernattning på hotell och transport till och från flygplatsen.

Rätt till ombokning eller återbetalning vid försening på mer än 5 timmar

Om ditt flyg blir mer än 5 timmar försenat till slutdestinationen ska flygbolaget erbjuda dig ombokning eller återbetalning av din biljett. Om din resa inte längre har något syfte har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat.

Flygbolaget är skyldigt att betala tillbaka dina biljettkostnader inom 7 dagar. Återbetalning ska ske kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check. Om du går med på det kan återbetalning ske genom tillgodokvitton eller på annat sätt.

Kom ihåg! Om du accepterar en återbetalning kan du inte samtidigt begära att flygbolaget kostnadsfritt ska flyga dig vidare till ditt resmål. Däremot kan du i vissa fall begära att du får en gratis flygning tillbaka till avgångsorten snarast möjligt.

Rätt till ersättning vid försenat flyg

Flygbolaget ska ge ersättning till passagerare som drabbas av försenat flyg. Det finns två typer av ersättning som du kan få, kompensation och skadestånd.

Rätt till kompensation vid flygförsening på mer än 3 timmar

Om du blir mer än tre timmar försenad till din slutdestination (jämfört med ankomsttiden enligt tidtabellen) har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:

  • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
  • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

Ingen rätt till kompensation vid extraordinära omständigheter

Flygbolaget är inte skyldigt att betala kompensation om det försenade flyget beror på “extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”.

Det finns inte några bestämda situationer som är extraordinära, men exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejk som påverkar verksamheten för flygbolaget.

Det är upp till flygbolaget att bevisa att förseningen berodde på en extraordinär omständighet.

Så begär du ersättning för försenat flyg

I första hand ska du kontakta flygbolaget. Även om du har köpt din resa av en resebyrå så är det flygbolaget du ska kontakta. Skriv ett brev eller e-postmeddelande till bolaget och ange att du vill ha ersättning och varför. Ofta kan du reklamera via flygbolagets webbplats. Om du vill ha ersättning för utlägg, bifoga kopia på dina kvitton. Spara kopior på det du skickar.

På denna länk kan du bland annat ha koll på om flyget är i tid – Swedavia, men där finns även annan viktig information.

Här hittar du Utrikesdepartementet.

Inför resan