Men vilka rättigheter har resenären om flyget ställs in?
När det gäller stormen i USA är det skillnad på om flygningen går till eller från landet.

”Den som flyger från Sverige till USA, och vars plan blir inställt, har rätt att få tillbaka pengarna eller att bli ombokad. Det gäller oavsett anledningen till att planet ställs in”, berättar Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Om flyget däremot går från USA till Sverige måste man kolla vilket bolag som genomför flygningen. Om bolaget är registrerat inom EU gäller samma regler som ovan. Ett inställt flyg kan leda till extra övernattningar och då måste bolaget betala för hotell och mat.

Om det däremot är ett amerikanskt bolag gäller inte EU-förordningen. Att man skulle förlora pengarna helt är dock osannolikt.

”Jag tror att bolagen kommer att återbetala, alternativt omboka dig. Men det står inte rakt ut i någon lag att de måste göra det”, säger Maja Lindstrand.

För hotell och mat gäller bolagets avtalsvillkor eller nationella regler i USA.

Med resor till och från Berlin är det desto enklare eftersom det är inom EU. Då gäller exakt samma regler som om flygningen till USA ställs in, oavsett om bolaget är EU-registrerat eller inte.

”Ens basala behov täcks av förordningen och det finns inga undantag. Man behöver bo någonstans, äta och ta sig hemåt.”

Att få ut kompensation för ett inställt flyg, alltså extra pengar, är inte lika självklart.

”För kompensation finns det ett undantag, som är ”extraordinära omständigheter som inte rimligen kunde ha undvikits”. Det skulle till exempel kunna vara en storm.”

Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank, tycker att man som resenär ska kolla vilken försäkring man har. Den som har tecknat en extra reseförsäkring skulle kunna få ut pengar, exempelvis den som drabbas av en försening i USA på väg hem till Sverige.

”Det kan även gälla att du har någon extra försäkring om du har betalat med kreditkort, för vissa kortföretag har reseförsäkringar. Det kan vara värt att titta.”

Hennes tips till den berörda resenären är att först och främst be om information samt att ta kontakt med flygbolaget.

Det sistnämnda är även något som Maja Lindstrand betonar.

”Om man inte får hotell — se till att spara kvitton. Och så ska man begränsa sin skada, inte ta in på lyxhotell eller käka en lyxmåltid. Det ska vara rimligt.”

 

SÅ GÖR DU OM FLYGET STÄLLS IN

Om din flygning ställs in, och flygningen omfattas av EU:s regler:

1. Ta kontakt med flygbolaget, om de inte kontaktar dig. Du har rätt till skriftlig information.

2. Du har rätt att få pengarna tillbaka eller att få resan ombokad

3. Du har rätt till mat och hotell, beroende på hur länge du får vänta.

Om din flygning blir försenad, och flygningen omfattas av EU:s regler:

1. Ta kontakt med flygbolaget, om de inte kontaktar dig. Du har rätt till skriftlig information om förseningen blir minst två timmar.

2. Om flygningen blir fem timmar försenad eller mer ska bolaget erbjuda dig pengarna tillbaka.

3. Du har rätt till mat och hotell, beroende på hur länge du får vänta.

Ekonomisk kompensation:

Du kan bli kompenserad för inställt eller försenat flyg, men där finns undantag som ”extraordinära omständigheter”.

På Konsumentverkets webbsidor hallakonsument.se och konsumenteuropa.se finns mer information om vad som gäller vid flygresor.

Källa:TT


Publicerad: den 21 mars 2017