Nedläggningen av flygsträckan beror på bristande lönsamhet.

”Vi ser ständigt över vårt linjenät för att utöka och anpassa efter behov och för att veta vilka som är mer lönsamma än andra. Finns det inte tillräckligt mycket lönsamhet så blir det ibland den här typen av resultat”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian  som inte trafikerar någon annan sträcka från Skåne.

”Vi har dock väldigt stark närvaro i Köpenhamn som många skåningar reser från, och där har vi även många internationella linjer.”

Vad är anledningen till att sträckan Malmö-Stockholm inte bär sig ekonomiskt?

”Man kan bara konstatera att sträckan Stockholm-Malmö inte har haft önskad lönsamhet, och då har vi fattat det här beslutet. Det är ett led i att vi helt enkelt kontinuerligt ser över hela vårt linjeutbud med fokus på platser där vi ser en större efterfrågan än på andra håll, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Handlar nedläggningen möjligtvis om generellt färre passagerare som flyger inrikes?

”Det är klart att det kan ha en påverkan. Över tid har vi sett att intresset har avtagit sakta men det kan säkert ha haft en viss inverkan. Sedan är vi inte särskilt stora på inrikesflyg i Sverige jämfört med våra utrikeslinjer.”

Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson har Norwegian ingen markpersonal i Malmö, och nedläggningen leder heller inte till uppsägningar bland flygbolagets kabinanställda.

”Vi har ingen bas i Malmö och flyttar bara vår kapacitet från Malmö till andra linjer, så vår personal påverkas inte mer än att de kommer att få flyga på andra linjer i stället. Våra piloter och kabinanställda trafikerar i regel många olika linjer, säger hon.

Källa:di


Publicerad: den 12 november 2019