I förra veckan kom beskedet att regeringen går vidare med förslaget om en flygskatt. Detta skulle innebära att inrikesresor och resor inom EU blir 80 kronor dyrare och för långflygningar, till exempel till USA, skulle skatten innebära en extra kostnad på 430 kronor. Förslaget har också mötts av hård kritik från branschen i olika omgångar.

På måndagen träffades företrädare för de tre stora bolagen för första gången gemensamt under ett möte på Arlanda flygplats.

”Vi tror samlat att det här är skadligt för svenskt näringsliv och på sikt minskar tillgängligheten för Sverige liksom gör det svårare att bedriva ett livskraftigt näringsliv i hela Sverige”, säger Rickard Gustafsson, vd för SAS till TT.

För SAS och Norwegian, med såväl inrikes- som utrikesflyg, bedöms den extra kostnaden bli cirka en halv miljard, vilket i sin tur slår hårt mot respektive verksamhet.

”Vår planerade flyglinje mellan Göteborg och New York kommer inte att starta. Den extra kostnaden gör att verksamheten inte är lönsam utan får gå via exempelvis Köpenhamn i stället”, säger Bjørn Kjos, vd för Norwegian.

Flygbolagets tidigare planer när det gäller att etablera Arlanda som ett slags flyghub för resenärer mellan Asien och Europa samt Nordamerika, ser Kjos också som omöjliga att förverkliga.

För flygbolaget BRA har den planerade flygskatten redan fått konsekvenser, säger vd:n Christian Clemens:

”Vi har beställt nya flygplan, en investering på motsvarande 3,5 miljarder kronor och som är tänkt att minska våra utsläpp med 30 procent. Vi kan dock inte göra en sådan stor investering med en flygskatt och därför får vi nu avvakta”, säger han.

Lagförslaget återfinns just nu i lagrådet för bedömning och en proposition ska läggas i höst.

Källa:TT


Publicerad: den 13 juni 2017